Close

جولای 1, 2020

آش شله قلمکار نوید محمدزاده فور هر

(ای کاش دسته پارچ بیشتر دیده می شد و در نگاه اول و بدون نیاز به دیدن ویدئو می فهمیدیم این یک پارچ است)

از بین هنرپیشه های سینما، بهترین آدم برای تبلیغ سیگار کی بود؟؟؟ همفری بوگارت! به قول یه مقاله ای که سالها پیش خوندم و الان بهش دسترسی ندارم که مشخصات دقیقش رو بگم، هیچکسی مثل بوگارت سیگار رو روی میز نکوبید! ژست های جذاب بوگارت با سیگار خیلی ها رو سیگاری کرد. اگه تبلیغ اسلحه کمری هم آزاد بود حتمن بازم یکی از بهترین انتخاب ها بوگارت بود؛ از نظر من بهترین مدل برای تبلیغ کت و شلوارهای کلاسیک با پارچه دیپلمات هم بود، حتا بهتر از کاری گرانت.

سلبریتی هایی که می خوان وارد دنیای تبلیغات بشن باید حواسشون به خیلی چیزها باشه که نیست، طبیعی هم هست، تخصصشون چیز دیگه است و امان از بعضی از کسانی که نمی دونن یا به هر دلیلی نمی خوان به سلبریتی ها بگن که شما اول باید برند خودتو خوب بسازی، بعد هم در چارچوب همون برند حرکت کنی و درست هم حرکت کنی! این بندگان خدا رو در عالم غوره ای و هنوز مویز نشده اینقدر مصرف می کنن که نرسیده خشک بشن و کاری هم با سرنوشت طرف ندارن؛ نفر بعدی!

نمی خوام به این داستان بپردازم که آیا نوید محمدزاده ای که مخاطب می شناسه یا فیلم هاش چقدر DNA مشترک با آب پرتقال داره یا نداره، ولی حتا اگه داشت و تبلیغ خوبی هم برای آب پرتقال ساخته شده بود – که از نظر من نبود، متن خیلی کلیشه ای و بیان خیلی معمولی بود، اصلن فن بیانی در کار نبود! – درست در بحبوحه آب پرتقال، این معرفی عطر خیلی بی موقع بود. در این نوشته هم فقط می خوام به عطر و تبلیغش و… بپردازم. من اگه قرار بود عطر خودم رو معرفی کنم اول این کارو خوب انجام می دادم و بعد از مدت ها آب پرتقال یکی دیگه رو تبلیغ می کردم؛ هم حس ها قاطی نمی شد هم معرفی و فروش عطر خودم جایگاه برندم رو احتمالن ارتقا داده بود و قرارداد بهتری با فروشنده آب پرتقال امضا می کردم! حالا عطرم رفته زیر دست و پای تبلیغات حجیم آب پرتقال. این از نظر زمانی، ولی حالا خود عطر و تبلیغش و …

اول از همه لوگو! صفت و توضیحی که در متن معرفی عطر اومده نوشته “همچون ببری پرصلابت”! این لوگو شبیه کاریکاتوری از ببر و طراحی شده به سبک آزتک هاست؛ سبک آزتکی – یا سبک دیگه ای از بومیان آمریکا – چه ربطی به نویدمحمدزاده داره؟ صلابت هم که اصلن نداره، یه پیشی اخموی بانمکه! از طرف دیگه، در این دنیای نسبی ما، چقدر می تونیم صفت صلابت رو به نویدمحمدزاده تخصیص بدیم؟ در سینمایی که هنوز مردم قیصر و ناصر ملک مطیعی رو می شناسن و تماشا می کنن؛ حتا من که تا حالا این فیلم رو ندیدم و فقط گاهی اینور و اونور با چند صحنه ازش روبرو شدم وقتی به صلابت در سینما فکر می کنم فقط قیصر میاد پیش چشمم، دیگه تکلیف مخاطبان جدی سینما که برای فروش این عطر خیلی روشون حساب شده چیه؟ می دونم، کسی به نویدمحمدزاده نگفته تبلیغات با سینما فرق داره، دنیای فیلم همون چیزیه که کارگردان می سازه و هرداستانی هم که می خواد می گه، ولی دنیای تبلیغات ذهن مخاطبه و نمی شه هر داستانی رو گفت و امید داشت که مورد پذیرش قرار بگیره، باید ببینیم چه ادعاهایی شانس پذیرش رو دارن. برگردیم به جناب ببر که روی بسته بندی عطر زنانه صورتی شده؛ ببر صورتی پرصلابت؟ ببر پرصلابت صورتی؟ حتا در دنیای زنانه هم “صلابت” و “صورتی” با هم آشتی ناپذیرن! صلابت در دنیای زنانه شاید یه قرمز-قهوه ای گوشتی یا قرمز-بنفش باشه.

بریم سراغ ویدئوی معرفی عطر زنانه، ولی قبلش مشخصات این عطر رو بخونیم:

طبع: ملایم و شیرین

گروه بویایی: گلی – میوه ای

نت اول: نارنج، لیمو ترش، سیب سبز

نت دوم: گل صد تومانی، گل رز، پرالین

نت سوم: چوب سدر، مشک

در ویدئو گندم و گندم زار رو می بینیم؛ چرا؟ توی این نت های عطر کجا گندم داریم؟ بعد گل صدتومنی و بعد لیموترش – به فاکتور گرفتن از نارنج و سیب سبز و گل رز و… کاری ندارم، از هر نت یک نماینده انتخاب شده و نت آخر هم که هیچی- یعنی تصویر ارائه شده ترتیب محصول رو رعایت نکرده؛ اول یه بویی رو به ما نشون می ده که در عطر وجود نداره، بعد هم جای نت اول و دوم رو عوض می کنه! خب چرا؟ شما داری محصول رو برای من با تصویر تعریف می کنی و توضیح می دی؛ ترجمه این تصویر به متن می شه: نت اول گندم، نت دوم لیموترش، نت سوم گل صدتومنی!

فن بیانش هم که وااااای… متن تبلیغ عطر زنانه رو واقعن از یه گوشه دیگه حنجره باید خوند.

مشکل بعدیم رفتار نه چندان لطیف محمدزاده با شاخه های گل صدتومنیه، اگه لطافت فضای عطر زنانه رو می خوایم نشون بدیم یه رفتار ظریف تر و با طمانینه و حتا شاخه به شاخه مرتب کردن گل ها مناسب تره ولی اینجا یه تناقض ریشه ای تر هم داریم، محمدزاده چقدر وجه زنانه در وجودش داره؟ منظورم انیمای وجودشه؛ برای ارائه یک عطر زنانه توسط یک مرد، باید یک در ورودی مناسب به جهان زنانه وجود داشته باشه، به نظرتون تصویری که ما از نویدمحمدزاده می شناسیم، انیمایی در حد هلن – قهرمان داستان تروآ – و حتا بالاتر رو داره؟ عطر زنونه تلخ و سرد هم نیست، شیرینه، به محمدزاده می خوره؟ مشکلات حضور زن در تبلیغات رو هم می دونم ولی چرا خودش آب لیمو رو می خوره؟ مگه خودش مصرف کننده این عطر زنانه است؟ مفهوم هرمافرودیت یه دفعه میاد وسط.

مشکل بعدیم با تعریف و وعده عطره: “عطری با رایحه ای مدرن و قوی همچون ببری پر صلابت، اما در عین حال سرشار از لطافت و ظرافت روح لطیف یک هنرمند، عطری پر احساس و انرژی بخش که با تاثیری عمیق بر روح و ذهن، آرامش وصف ناپذیری را با خود به ارمغان می آورد. عطری با روایحی برگرفته از شخصیت خاص این بازیگر برجسته برای فردی سخت کوش، با اعتماد به نفس، پر شور و احساس که با ظاهر متمایز و سبک خاص خود، تاثیری عمیق بر روی دیگران می گذارد و همگان را مجذوب خود می سازد“؛ بالاخره آرامش بخشه یا شورو هیجان میاره؟ در عین حال که ظاهرن من جز همگان نیستم! می دونین هدف گرفتن همه آدم ها حکم قتل تبلیغه؟ هیچ کالایی – حتا کالای پرمصرفی مثل نمک – رو نمی شه به همه آدم ها فروخت، اگر هم از نظر کاربردی بشه، از نظر تبلیغاتی باید گروه بندی کرد و به هرکسی با زبون خودش فروخت! وقتی در تبلیغ/معرفی محصول می خواین همه رو هدف قراربدین، از طرفدار آرامش گرفته تا عاشقان شوروهیجان، همه رو از دست می دین! بعد هم توروخدا جو ندین، بازیگر برجسته! همین الان بین بازیگران پرکارو کم کار و بیکار سینمای ایران کلی آدم برجسته تر داریم. اون شلوغ بازی ها مال سینماست، اینجا دنیای تبلیغاته و باید واقع بینانه تبلیغ کنین اگرنه شکست می خورین. تبلیغ شلوغ بازی نیست، برند شدن هم خیلی فراتر از معروف شدنه!

به نظرم از استراتژی طراحی محصول تا ورود به بازار و تبلیغات همه جای بازنگری و کار داره.

*تصاویر رو هم که مشخصه از کجا برداشتم و لینکش موجوده.

12 Comments on “آش شله قلمکار نوید محمدزاده فور هر

سعید کاسکو
جولای 1, 2020 at 3:02 ب.ظ

عالی و موشکافانه و در عین حال به موقع

پاسخ
manibr
جولای 1, 2020 at 3:23 ب.ظ

ممنونم

پاسخ
مهدی
جولای 1, 2020 at 3:29 ب.ظ

خانم آینه‌چیان کری گرانت درسته نه کاری

پاسخ
manibr
جولای 1, 2020 at 3:46 ب.ظ

ممنونم 🙂

پاسخ
ناهید موسوی
جولای 1, 2020 at 10:09 ب.ظ

سلام ماندان جان بسیار تحلیل درست و موشکافانه ای است. امید که به دست آقای محمدزاده برسد.

پاسخ
manibr
جولای 1, 2020 at 10:25 ب.ظ

به شما استاد عزیزم درس پس می دم 🙂

پاسخ
شیرین
جولای 2, 2020 at 11:21 ق.ظ

عالی بود‌ ممنون

پاسخ
manibr
جولای 2, 2020 at 1:59 ب.ظ

خواهش می کنم

پاسخ
مهتاب
جولای 3, 2020 at 11:39 ق.ظ

به این میگن یه نقد خوب.ممنون

پاسخ
manibr
جولای 3, 2020 at 3:05 ب.ظ

ممنونم

پاسخ
بهاره
جولای 5, 2020 at 9:51 ق.ظ

تو همه تبلیغاتش باید یه نوشیدنی بخوره….!!

پاسخ
نوید پوستین دوز
جولای 17, 2020 at 10:12 ق.ظ

عالی بود…نکته نقد اگه قدم اول برند عطر خودش تبلیغ میکرد از فردا راه قوی تر و برتری برای تبلیغات فرعی برمیداشت…متاسفانه پیشنهاد میلیاردی به بازیگران خیلی ها را از وسواس فکری برای نه گفتن میکنه👌👌👌🌹

پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *