Close

آوریل 20, 2020

پیشنهاد یک فرمول برای انتخاب مسئولیت اجتماعی برندها(ی معتقد به توسعه پایدار!)

هفته پیش ارائه ای داشتم با عنوان “مسئولیت اجتماعی برندها با دیدگاه توسعه پایدار”؛ خلاصه مطلب رو اینجا هم می نویسم برای سازمان هایی که می خوان با انجام مسئولیت اجتماعی ارزش و جایگاه برندشون رو ارتقا بدن.

*نکته: برندهایی که براساس رانت و زدوبند و روش های تجارت کثیف (حتا با ظاهر تمیز و آراسته) بوجود اومدن یا ادامه حیات می دن بی خودی وقت شون رو تلف نکنن و این مطلب رو نخونن؛ اینا خودشون عین فسادن و درجهت مخالف توسعه پایدار حرکت می کنن و این فرمول باعث عقبگردشون می شه.

مسئولیت اجتماعی یک تئوری اخلاقیه؛ یعنی که کاروکسب ها علاوه بر افزایش سود شرکا، باید به گونه ای رفتار کنند که به جامعه منفعت برسونن. در سال های اخیر مسئولیت اجتماعی برای سرمایه گذاران و مشتریانی که علاوه بر ایجاد منفعت، به فکر رفاه جامعه و حفظ محیط زیستن اهمیت زیادی پیدا کرده. البته برخی منتقدان معتقدن که طبیعت و اساس کاروکسب، جامعه رو به عنوان یکی از ذینفعان نمی دونه و انجام مسئولیت اجتماعی هیچ جایگاهی در کاروکسب نداره. فعلن ما درباره دیدگاهی صحبت می کنیم که به مسئولیت اجتماعی سازمان ها اعتقاد داره.
مسئولیت اجتماعی سازمان ها، در واقع ایجاد تعادل بین منافع سازمان و جامعه است؛ گاهی از طریق متعهد شدن به چیزی، مثل: انسان دوستی، اهدا و تخصیص پول، زمان یا سایر منابع؛ و یا کاهش چیزی، مانند: میزان تولید گازهای گلخانه ای یا آلودگی هایی که در اثر فعالیت کاروکسب تولید می شه.
بسیاری از شرکت ها، از جمله اونهایی که سیاست های سبز و حفاظت از محیط زیست رو اتخاذ کردن، مسئولیت اجتماعی رو جز تفکیک ناپذیری از مدل کاروکسب شون قرار دادن، بدون اینکه از ایجاد منافع شون باز بمونن یا شکست بخورن.
در گزارش سال 2018 مجله فوربز، گوگل، دیسنی و لگو صدرنشین فهرست شرکت هایی بودن که بیشترین تلاش رو در جهت مسئولیت اجتماعی شون انجام می دن؛ در اون زمان لگو اعلام کرده بود که از منابع گیاهی برای تولید محصولاتش استفاده خواهد کرد. (من خودم به اخلاقی بودن برند گوگل خیلی اعتقاد ندارم!)
درواقع همه ما به لحاظ اخلاقی، دربرابر نسل های آینده و زمین و محیط زیستی که براشون باقی می گذاریم مسئولیم؛ ما زمین و منابعش رو از مادر و پدرمون به ارث نمی بریم، ما اینها رو از فرزندان مون قرض می گیریم!
وقتی که مسئولیت اجتماعی به صورت داوطلبی انجام بشه تاثیر بیشتر و مثبت تری روی برند سازمان داره تا زمانی که به خاطر رعایت قوانین و دستورات دولت ناگزیر از انجامش بشه. (مثل آرایشگاه هایی که در اسفند 98 با شروع بحران کرونا سلامت پرسنل و مشتریان رو به درآمدشون ترجیح دادن و تعطیل کردن و اونایی که اینقدر تعطیل نکردن تا دولت دستور تعطیلی کاروکسب های پرخطر رو صادر کرد)
پایبندی به مسئولیت اجتماعی، اخلاق سازمانی رو ارتقا می ده، به خصوص اگر سازمان بتونه پرسنل رو با انگیزه های اجتماعی خودش همراه و همسو کنه.
و اما سوال اینجاست، یک سازمان چه جوری باید مسئولیت اجتماعیش رو انتخاب کنه؟
در شرایط عادی، سازمان می تونه براساس ارزش ها و/یا نوع فعالیت (محصول) مسئولیت اجتماعیش رو انتخاب کنه. استارباکس فقط از مزرعه هایی قهوه می خره که حقوق کارگرشون رو رعایت می کنن نه مزرعه هایی که با برده داری و استثمار کارگر قهوه تولید می کنن، این یک مسئولیت اجتماعی انتخاب شده براساس فعالیت های جاری و ارزش های سازمانه. فروشگاه های زنجیره ای تارگت، در جوامعی که فعالیت می کنه بورس و کمک های تحصیلی به مردم ارائه می ده، این یک مسئولیت اجتماعی انتخاب شده براساس ارزش های سازمانه و ربط مستقیمی به نوع فعالیت و محصول این شرکت نداره.
اینهایی که گفتم برای شرایط عادیه؛ در شرایط غیرعادی و بحرانی، هرسازمانی هرکاری که از دستش برمیاد باید انجام بده فارغ از اینکه با ارزش ها و نوع فعالیتش مرتبطه یا نه. به طول مثال شاید در زمان وقوع سیل یا زلزله، یه شرکت مهندسی دفترش رو تبدیل به انبار تجهیزات هلال احمر بکنه یا محل نگهداری و پرستاری از مصدومان.
ولی برگردیم به شرایط عادی؛ انتخاب براساس ارزش ها و/یا فعالیت، از دیدگاه سازمانه، ولی اگه سازمان اینقدر روشنفکر باشه که بخواد در انتخاب مسئولیت اجتماعی، دیدگاه های جامعه و در بهترین حالت سند 2030 یونسکو و اهداف توسعه پایدار رو درنظر بگیره چی؟ پاسخ در تصویر زیر اومده:

و اما، تعریف توسعه پایدار و اهداف هفده گانه هزاره که باید و نبایدهای مسئولیت اجتماعی رو از دیدگاه جامعه جهانی امروز تعیین می کنه چیه؟
“توسعه پایدار فرایندی از رشد اجتماعی است که نیازهای نسل حاضر و نسل های بعدی را در نظر می گیرد، و در فرایند تصمیم سازی ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را به صورت موفق با هم تلفیق کرده است.”
اهداف اصلی توسعه پایدار:

هدف ۱. پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا

هدف ۲. پایان دادن به گرسنگی، تحقّق امنیّت غذایی و تغذیه بهتر و توسعه کشاورزی پایدار

هدف ۳. تضمین یک زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه برای همه و درتمامی سنین

هدف ۴. تضمین آموزش با کیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه

هدف ۵. دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران

هدف ۶. تضمین دسترسی به آب و مدیریت پایدار آب و بهداشت برای همه

هدف ۷. تضمین دسترسی به منابع انرژی مقرون به صرفه، مطمئن، پایدار و نوین

هدف ۸. ترویج رشد اقتصادی ماندگار، فراگیر و پایدار، اشتغال کامل و بهره‌ور و اشتغال شرافتمندانه برای همه

هدف ۹. ساختن زیربنای مقاومتی، ترویج صنعتی سازی پایدار و فراگیر، و ترویج نوآوری

هدف ۱۰. کاهش نابرابری در درون و در میان کشورها

هدف ۱۱. تبدیل شهرها و سکونت گاه‌های انسانی به مکان‌های همه شمول، امن، مقاوم و پایدار

هدف ۱۲. تضمین الگوهای پایدار تولید و مصرف

هدف ۱۳. اقدام عاجل برای رویارویی با تغییر اقلیم و آثار آن

هدف ۱۴. حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها، و منابع دریایی برای توسعه پایدار

هدف ۱۵. پاسداشت، احیا و ترویج استفاده پایدار از بوم سازگان‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان زایی و توقف و معکوس سازی روند تخریب (یا فرسایش) زمین و همچنین متوقف ساختن تخریب تنوع زیستی

هدف ۱۶. ترویج جوامع صلح جو و فراگیر برای توسعه پایدار، برقراری امکان دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد مؤسسات مؤثر، پاسخ گو و فراگیر در همه سطوح

هدف ۱۷. تقویت ابزار اجرا و احیای همکاری‌های جهانی برای (تحقّق) توسعه پایدار

برای دیدن صفحه اصلی این سند اینجا کلیک کنید.

می دونم کسانی که برای نخستین بار با این مفاهیم و اهداف روبرو می شن ممکنه فکر کنن اوه اوه چقدر سخت! اصلن ولش کن! ولی واقعیت اینه که در آینده نه چندان دور کاروکسب هایی که توسعه پایدارانه نباشن کم کم با مشکلات زیادی روبرو می شن و حتا شاید از دنیای رقابت حذف بشن؛ هرچه زودتر شروع کنیم عاقلانه تره.

من هم به عنوان یک مشاور برند تنها با برندهای ایرانی و توسعه پایداری همکاری می کنم و دانش و توانم رو برای توسعه برندهایی که ارزش ها و اهداف شون رو قبول ندارم استفاده نمی کنم؛ از طرف دیگه هیچ علاقه ای ندارم که برای توسعه کاروکسب هایی زمان و انرژی بگذارم که می دونم آینده خوبی در انتظارشون نیست و دیر یا زود هرچه رشته باشن پنبه می شن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *