Close

آوریل 4, 2020

گسل بین تبلیغات و جامعه امروز ما

تیزرهای تبلیغاتی خیلی از برندهای مواد غذایی رو که می بینم احساس می کنم یا من در ایران زندگی نمی کنم یا اینا! منظورم از “اینا” از مدیران برند هست تا مشاوران تبلیغاتی و سازندگان تیزرهاشون. این همه میزهای رنگارنگ پر از انواع غذا اونم نه در موقعیت عروسی و مهمونی های مفصل، در حد شام و ناهار خانواده یا یه دورهمی ساده. از هر زاویه ای بهش نگاه می کنم خطاست.

از سر مسئولیت اجتماعی بهش نگاه می کنم؛ می بینم چرا باید در جامعه ای که لزومی نداره درباره نرخ تورم و بیکاری و گرونی و مشکلات اقتصادیش روضه بخونم و زیاده گویی کنم، این تصاویر تولید و در شبکه های سراسری پخش بشه؟ فقر در همه جوامع وجود داره ولی در جامعه ای که روز به روز بخش متوسط اقتصادیش آب می ره و به زیر خط فقر سقوط می کنه، چرا با نشون دادن این صحنه ها بچه ها رو آزار می دین؟ چرا مادر و پدرها رو معذب و پیش بچه هاشون شرمنده می کنین؟ چرا به عصبیت جامعه دامن می زنین؟ و الان با شیوع کرونا و بحران بیکاری و اقتصادی که قوز بالاقوز شده فکر می کنید چند درصد از مردم توانایی تهیه حتا یکی از غذاهایی که نشون می دین دارن؟ حتا اگه بحران اقتصادی هم به این شکل وجود نداشت، چرا مصرف زدگی رو ترویج می کنین؟ شما مگه در این دنیا زندگی نمی کنین؟ شما مگه دوتا خبر و مقاله از اوضاع بحرانی محیط زیست و زمین و میزان زباله و خسارت های تولید شده توسط رفتار غیرمنطقی بشر نمی خونین؟ هیچ درکی از جهان اطراف تون ندارین؟ نمی دونین خیلی وقته که روشنفکرهای واقعی جهان دارن به سبک زندگی مصرف زده ایرادهای اساسی می گیرن و تذکر می دن که اگه این روال ادامه پیدا کنه همون بچه های خوشگلی که توی تیزرهای تبلیغاتی با خوشحالی سر سفره های رنگارنگ نشستن در بزرگسالی با بحران های بزرگ خانمان برانداز دست و پنجه نرم خواهند کرد؟

همچنین از سر استراتژی و انتخاب و هدف گیری مخاطب به این تیزرها نگاه می کنم؛ الان چند درصد مردم توانایی زندگی با سبکی که شما نشون می دین دارن؟ این همه پول تهیه و پخش تیزر می دین که چندنفر رو مخاطب قرار بدین؟ باور کنم که شما برای تعیین استراتژی محیط و جامعه رو تحلیل کردین؟ باور کنم که جامعه ایران رو تحلیل کردین نه جامعه ای خیالی مطابق ایده آل های مدیران برند رو؟ باور کنم که نشون دادن میزهای پر از غذاهای رنگارنگ جایگزین عدم توانایی شما در تدوین استراتژی درست و خلق ایده مناسب و خلاقیت در تولید تیزر نبوده؟ باور کنید که باور کردن اینها برام خیلی سخته! من ایمان دارم کسی که این خط فکری رو در جامعه امروز ما دیکته می کنه هیچ درکی از مفهوم استراتژی نداره؛ هرکی هم دلش می خواد می تونه بابت این حرف از من عصبانی بشه.

از همه اینها گذشته، اون صحنه های خالی کردن نصف شیشه روغن روی سالاد که قراره یه غذای سالم و چاق نکننده باشه، در تلویزیون جامعه ای که از چاقی و دیابت و سکته به شدت رنج می بره وحشتناکه!

پیشنهاد می کنم چشمها رو بشورین و از اول به اطراف تون نگاه کنین، بعد استراتژی و ایده و تیزر تولید کنین. تموم کنید این سانتیمانتال بازی رو!

*تصویر کاملن تزئینه و مربوط به هیچ تیزری نیست؛ از یه صفحه آموزش تزئین میز برداشتم که امیدوارم حلال کنه.

4 Comments on “گسل بین تبلیغات و جامعه امروز ما

وحید
آوریل 4, 2020 at 2:05 ب.ظ

کاملا درسته
جدا از ابتذال شیوهای مصرف و لزوم استفاده درست از متریال خوراکی، هیچ مبنای سلامتی ندارند تیزرها…. جدا از دروغ ها و ادعاهایی بی دروپیکری که میشه در هر تبلیغی از هر محصول بی کیفیتی

پاسخ
همایون
آوریل 4, 2020 at 2:16 ب.ظ

حالا کاش تبلیغات شون هم قشنگ بود به طور مثال پنیر لاکتیکی صباح بدترین تبلیغ رو داره نه شعر خوب نه سناریوی خوب اینقدر این تبلیغ بد ساخته شده که من دیگه از پنیر این شرکت استفاده نمیکنم بماند که آقایی که تو یکی دیگه از تبلیغ ات این شرکت هست توی تبلیغ یک آبمیوه هم هست که بنظر من جالب نیست
گذشته از اون پر شدن تلویزیون از تبلیغ پنیر و رب و کچاب و روغن نشان دهنده اقتصاد و صنعت و تکنولوژی ضعیف ایران داره به جای تبلیغ ماشین و خطوط هواپیمای و یا حداقل گردش گری و از این دست

پاسخ
رضا شیرازی
آوریل 4, 2020 at 6:15 ب.ظ

تبلیغ موثر تبلیغی است که بیینده را ترغیب به خرید محصول بکند. ایجاد فضای رویای در خانه‌های پرنور و قصر مانند یا در وسط جنگل سرسبز شاید این تاثیر را در بیننده ایجاد کند که با خوردن آن روغن یا پنیر، لحظه‌ای خودش را در آن فضا تصور کند. شاید…

پاسخ
زینت فرخی
آوریل 5, 2020 at 12:41 ق.ظ

دقیقا شما درست می فرمایید وانتخابشون برای تبلیغات کاملا اشتباه است من فکر کنم حتی باری قشر متوسط هم امکان پذیر نباشد وبه قول دوستمون بجای تبلیغات برای زیر ساخته ها سعی در مصرف گرایی را تبلیغ میکنند ونگاهتون بسیار زیبا وومنطقی و واقع گرایانه است.

پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *