Close

فوریه 23, 2020

یکی از ایده هایی که اجرایی نشد

بیست و دوسال پیش عضو جبهه سبز ایران شدم که شاید اولین ان جی اوی ایران بود – یا جبهه سبز اولیش بود یا محک – و فعالیت های محیط زیستی رو آغاز کردم؛ چندسال بعد عضو انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی شدم ولی همه این سال ها یک عضو هوادار بودم نه فعال. امسال تصمیم گرفتم تبدیل به یک عضو فعال بشم وبا استفاده از تخصص خودم به حمایت از یوزپلنگ ایرانی کمک کنم. به ایده های مختلفی فکر کردم که یکیش تا نزدیک اجرا هم پیش رفت ولی به دلایلی خارج از کنترل انجمن یوزپلنگ، من و شرکت آسان موتور، نشد که بشه؛ شاید وقتی دیگر…

مسئله ای که می خواستم حل کنم، کاهش سرعت تردد اتومبیل ها در بخشی از جاده شاهرود به سبزواره، در این منطقه که یکی از زیستگاه های یوز ایرانیه، تصادفات و تلفات یوزپلنگ بالاست؛ تابلوهایی هم برای هشدار به راننده ها نصب شده ولی راننده ای که هیچ ذهنیتی درباره یوز و انقراض و محل زندگی و مشکلاتش نداره و با سرعت بالا حرکت می کنه حتا با دیدن تابلو ممکنه متوجه پیام و ضرورت کاهش سرعتش نشه؛ راننده هایی که دراین جاده سفر می کنند باید از قبل آگاهی کامل داشته باشن و با دیدن تابلوها متوجه بشن که به منطقه خطر رسیدن و باید سرعت رو کاهش بدن. برای آگاهی کامل از شرایط جاده و مشکلاتش می تونید این گزارش رو بخونید:
تلف شدن ۶ قلاده یوزپلنگ آسیایی در جاده عباس‌آباد

این هم نمونه ای از تابلوهای نصب شده:

برای داشتن یک اسپانسر می بایست به سراغ محصولاتی می رفتم که به نوعی با سفر و جاده در ارتباطن؛ به چندتا برند در صنایع مختلف فکر کردم و حتا برای یکیشون پیشنهادی آماده کردم که متاسفانه درهمون برخوردهای اول اینقدر بد رفتار کردن که اگه خودشون هم در ادامه علاقه نشون می دادن من یکی حاضر به ادامه نبودم. به محصول اتومبیل فکر کردم و برندهای موجود، برندی که مخاطب زیاد داشته باشه، خوشنام باشه، کیفیت و جایگاهش خوب باشه و فرهنگ حضور در کمپین مسئولیت اجتماعی این چنینی رو داشته باشه؛ هیوندای رو انتخاب کردم.

می دونستم که هیوندای همیشه برای قطعات یدکی اورژینال تبلیغ می کنه و مخاطب رو تشویق می کنه که فقط از قطعات دارای اصالت استفاده کنه، خودم هم به عنوان یک راننده حساس روی کیفیت ماشین و رانندگی و امنیتش، از طرفداران این تفکرم و پیامی رو نوشتم که در تصویر بالای صفحه می بینید: “قطعات اصلی هیوندای، برای نجات قطعات اصلی طبیعت”؛ بله حیوانات وحشی که خوراک ما انسان ها نیستن از قطعات اصلی طبیعت محسوب می شن حتا اگه ما با دیدگاه های کاسب کارانه و شکم محورانه مون قضاوت دیگه ای درباره شون داشته باشیم؛ حذف یوزپلنگ از چرخه طبیعت، روی منافع و خوراک ما تاثیر می گذاره – دلایل بهتری هم برای حفاظتش داریم ولی من حداقل ها رو می گم – و تصویر بالای صفحه فقط بریف تصویری این شعار بود نه اینکه قرار باشه شکل نهایی آگهی و محتوای کمپین باشه. تصویر یوزپلنگ هم با کمک گوگل پیدا کردم و قرار نبود انتخاب نهایی باشه ولی حدود تصویری که لازم داریم رو نشون می داد؛ یوزپلنگ زیبا و باابهتی که چشم در چشم مخاطب دوخته؛ من عاشق اندام زیبای یوزپلنگم ولی نشون دادن زیبایی بدنش به اندازه ارتباط چشمی با مخاطب نمی تونه تاثیرگذار باشه.

قرار بود این کمپین در بهمن و اسفند که مراجعه مخاطبان به نمایندگی های شرکت آسان موتور افزایش پیدا می کند اجرا شود و در فروردین و هنگام سفرهای نوروزی، رانندگان از خطری که ادامه نسل یوزپلنگ را تهدید می کند و همچنین تابلوهای نصب شده در منطقه آگاه باشند و با دیدن تابلوها از سرعت خود بکاهند تا درصورت دیدن یوزپلنگ درجاده، به موقع بتوانند عکس العمل نشان داده و از تصادف و مرگ یوزپلنگ پیشگیری کنند و این قطعات اورژینال و باکیفیته که می تونه امنیت اتومبیل و سرنشین رو در شرایط بحرانی حفظ کنه…

ولی من هنوز ایده های دیگه ای دارم و امیدوارم به زودی پستی بنویسم درباره کمپینی که با موفقیت اجرا شده و کمکی به حفظ نسل یوزپلنگ زیبا کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *