Close

فوریه 21, 2020

محصولاتی که بعد از شکست کرونا می تونن تاجگذاری کنن

از دو سه روز پیش که وجود کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شد هرچی فضای مجازی رو چک کردم هیچ عکس العملی از برندها ندیدم؛ انگار فقط هرزمان نیاز به تسلیت باشه همه فعال می شن نه زمانی که می تونن برای تغییر نتیجه و پیشگیری از شدت یافتن بحران کاری بکنن. توی این پست می خوام محصولاتی که در زمان تهدید کرونا می تونن برای جامعه و/یا خودشون کاری انجام بدن رو نام ببرم به این امید که بخونن و به فکر بیفتن و اقدام کنن و البته اگه از ایده هایی که می نویسم استفاده کردن اینقدر اخلاق مدار باشن که بگن ایده از فلانی بود یا یه تشکر ساده بکنن.

توجه! این لیست ممکنه به مرور تغییر کنه و طولانی تر بشه! اگه علاقمند شدین دوباره برگردین شاید مطالب اضافه شده به دردتون خورد. از بقیه دوستان و همکاران هم دعوت می کنم هر فکر و ایده ای دارن بگن که به اسم خودشون اینجا اضافه کنم.

1- تولیدکنندگان ماسک؛ نه قرار نیست تبلیغ کنین برای فروش، الان همه هجوم آوردن که ماسک بخرن و نیازی به تبلیغ با هدف فروش ندارین ولی همیشه هستن بی وجدان هایی که از گرفتاری مردم نون می خورن. الان باید محتواهایی برای اعلام قیمت رسمی مصرف کننده، درخواست برای معرفی فروشنده های بی انصاف و برخورد قاطع با اونها، روش درست استفاده از ماسک تولید و منتشر کنید. احتمالن تولیدکنندگان ماسک خیلی به تبلیغات وارد نیستن چون در حالت عادی محصول شون براساس تبلیغ فروخته نمی شه، بنابراین دم تبلیغات چی های کاربلدی که سریع به کمک این صنف می شتابن و به تنظیم این بازار آشفته و حمایت از حقوق مصرف کننده کمک می کنن خیلی گرم. اونهایی که با فروش ماسک به قیمت بالاتر به پول می رسن اینقدر هوشمند نیستن که بفهمن هر یک نفری که در این روزگار سخت و گرونی از خرید ماسک منصرف می شه، می تونه عامل انتقال بیماری به خودشون و عزیزان شون بشه؛ آدم هایی که خیلی احساس زرنگی می کنن گاهی نوک دماغ شونم نمی بینن!

2- تولید کنندگان صابون و انواع شوینده و ضدعفونی کننده دست و لباس و ظروف و سطوح ومواد غذایی و… گاهی اخبار و اطلاعات آموزشی رسمی به اندازه کافی موثر نیست، می دونم همین الان هم فروش تون افزایش پیدا کرده ولی روش درست شستشو وضدعفونی کردن و دفعاتش رو باید آموزش بدین. همچنین اگه به خاطر فروش بالا بتونین سود رو کم کنید و بسته های اقتصادی تری به مردم ارائه کنید تا افراد بیشتری بتونن از این محصولات استفاده کنن به کنترل این بیماری کمک بزرگی می کنید که در قالب یک کمپین مسئولیت اجتماعی جایگاه برندتون رو ارتقا می ده.

3- تولیدکنندگان لوازم پخت و پز، از اجاق گاز و مایکروویو گرفته تا ظروف آشپزی؛ درباره اهمیت پخت کامل موادغذایی و روش های بهتر محتوا تولید کنید و به مردم آموزش بدین که چطور ریسک ابتلا از طریق مواد غذایی رو کاهش بدن یا به صفر برسونن.

4- تولیدکنندگان کرم های مرطوب کننده؛ این همه شستن دست و ضدعفونی کردن بهترین پوست ها رو داغون می کنه، فرصت خوبیه که هم فروش تون رو افزایش بدین هم از خراب شدن پوست دست ها پیشگیری کنین تا بعد از فروکش کردن خطر کرونا، دست های خشک و از ریخت افتاده یادگار این روزهای پرالتهاب نباشه.

5- مکان های عمومی مثل سالن های سینما و تئاتر اگه می خوان که با ریزش شدید مشتری روبرو نشن باید هم محیط رو مرتب ضدعفونی کنن و با تولید محتوا این مطلب رو به مخاطب اطلاع بدن، هم در محل – همه شون کافه دارن – ماسک و بسته های کوچک دستمال کاغذی و ضدعفونی کننده های کوچک بفروشن.

6- تاکسیرانی و تاکسی های اینترنتی؛ ممکنه مردم سینما رفتن رو ترک کنن ولی از حمل و نقل عمومی مجبورن استفاده کنن. ضدعفونی کردن ماشین ها بعد از هربار پیاده شدن مشتری هم به پیشگیری از انتقال بیماری به راننده ای که مجبوره صبح تا شب هزارجور آدم رو سوار کنه کمک می کنه و هم به سلامت مسافرها. از اسنپ و تپسی که خیلی تعجب کردم که هنوز کاری نکردن و کمپینی راه ننداختن.

7- بانک ها؛ محیط شعبه ها رو روزی چندبار ضدعفونی کنین و به کارمندان ماسک و بدین و دستورالعمل قاطع به همراه آموزش جدی برای رعایت بهداشت فردی؛ ای کاش رمزپویا رو هم کنسل کنین که مراجعه به شعبه کمتر بشه! به خدا این رمز پویا کمتر از کرونا گرفتاری ایجاد نکرده! اگه دستگاه ای تی ام رو روز چندبار ضدعفونی کنید که دیگه عالیه.

8- تولیدکنندگان مسواک؛ به مردم روش درست و مواد مناسب ضدعفونی کردن مسواک رو آموزش بدین، برای اینکه مردم تشویق بشن مسواک رو سریعتر عوض کنن بسته های چندتایی با قیمت مناسب تر وارد بازار کنین و حتا اگه می شه با تولیدکنندگان مواد شوینده و ضدعفونی کننده پروژه مشترک تعریف کنین و همراه هر بسته مواد ضدعفونی کننده ای که برای مسواک مناسبه به مشتری عرضه کنین.

9- تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده چشم، دهان، گوش و بینی؛ اگه استفاده از این محصولات به کاهش خطر ابتلا به کرونا کمک می کنه محتواهای آموزشی تولید کنید و تخفیف هم بدین.

10- تولیدکنندگان مواد غذایی بسته بندی شده که تا رسیدن به دست مصرف کننده از آلوده شدن در مسیر توزیع مصونن؛ مثل نان های کارخانه ای… اگه محیط کارخونه و خط تولیدتون بهداشتی و مطمئنه… لازمه بیشتر از این گرا بدم؟

11- تولیدکنندگان دستمال کاغذی به خصوص بسته بندی های کوچک و جیبی… سکوت تون خیلی عجیبه!

و خیلی های دیگه که در این روزگار می تونن با تولیدمحتوا و آگهی هم به آموزش جامعه و کاهش رفتارهایی که باعث ابتلا به کروناست کمک کنن، هم به افزایش فروش و برندینگ خودشون. امروز همون روزیه که می تونین نشون بدین چقدربه مسئولیت های اجتماعی کاروکسب تون اهمیت می دین و چقدردانش و توان و مهارت در مدیریت و مارکتینگ دارین؛ همون روزهای سختی که وقتی تموم بشه طلاها محک زده شدن و روسیاهی به ذغال ها مونده.

و اما اضافه کنم:

12- سرویس های ارائه آنلاین فیلم و سریال و سرگرمی؛ مردم رو تشویق کنید کمتر برای تفریح بیرون یا مهمونی برن و با محتوای شما سرگرم بشن.

13- ارائه دهندگان خدمات اینترنت؛ کمک کنید مردم راحت ترکارهاشون رو اینترنتی انجام بدن و کمتر از منزل یا محل کار خارج بشن، بسته های بهتر واقتصادی تر ارائه کنید تا به جای بیرون رفتن از خونه، توی خونه سرگرم بشن. لازمه بگم الان چقدر حفظ روحیه جامعه وسلامتی روانی مردم مهمه؟

14- موبایل فروش ها! ضدعفونی کردن این وسیله از نون شب واجب تره! توجه مردم رو به این نکته مهم جلب کنین و روش/ماده ضدعفونی کننده مناسبی که صفحه رو خراب نکنه معرفی کنید. (من خودم همیشه با الکل تمیز می کنم و تا حالا مشکلی پیش نیومده ولی همیشه تولیدکننده کالاست که می تونه نظر قطعی و درست بده)

15- ظروف یکبار مصرف قاتل محیط زیسته ولی دراین شرایط امیدوارم تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف نشاسته ای، آلومینیومی و پلاستیکی کافه ها رو هدف قرار بدن و اونا رو ترغیب کنن که مدتی از این ظروف استفاده کنن. یا خود کافه ها این تصمیم رو بگیرن.

۱۶- شرکت‌های متوسط و بزرگ و حتا کوچک، در این روزگار گرانی‌های سرسام‌آور، هزینه خرید مواد ضدعفونی‌کننده به مخارج زندگی کارکنان شما اضافه شده؛ کارمندانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند ممکن است است از خرید این مواد صرف‌نظر کنند، و نه تنها ادامه فعالیت سازمان شما به خدمات آنها وابسته است، بلکه گاهی نقش بسیار کلیدی در حفظ سلامت کل سازمان دارند، به طور مثال کسانی که در آبدارخانه و آشپزخانه سازمان مشغول به کارند؛ آلوده‌شدن آنان می‌تواند کل سازمان و‌کاروکسب شما را به نابودی بکشاند؛ پیشنهاد می‌کنم موادضدعفونی‌کننده مورد نیاز کارمندان‌تان را به صورت عمده خریداری و به هرکسی به میزان سفارش او تحویل دهید، خرید عمده همیشه ارزانتر است و برای همه به‌صرفه‌تر خواهد بود. حتا اگر می‌توانید کارمندانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند را از پرداخت سهم‌شان معاف کنید. نام نیک و وفاداری کارمندان بیش از هر تبلیغی به موفقیت کاروکسب شما کمک می‌کند و در میان‌مدت نتیجه این رفتار بی‌هزینه یا کم‌هزینه را خواهید دید.

One Comment on “محصولاتی که بعد از شکست کرونا می تونن تاجگذاری کنن

Elahe
فوریه 22, 2020 at 11:29 ب.ظ

خیلی جالب بود، ممنون

پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *