Close

ژانویه 20, 2020

سنگریزه کلامی و چکش بصری

چکش بصری” رو می دونین چیه؟ اصطلاح “سنگریزه کلامی” هم من درست کردم و مفهومش تقریبن هیچ ربطی به “چکش بصری” نداره!

“چکش بصری” یک نماده که شما با دیدنش چیزی مشخص و معین رو به خاطر میارین؛ مثل اون روبان صورتی که قراره شما رو به یاد مبارزه با سرطان سینه بندازه؛ اما “سنگریزه کلامی” یه آزار کلامیه، یه تغییر در استفاده از واژه هایی که به ترتیب و شکل خاصی از اونها عادت کردیم و بیان کردنش به شکلی که خیلی روان و خوش آوا نباشه، برای اینکه عین سنگریزه توی کفش، ذهن شما رو اذیت کنه و توجه شما رو به خودش جلب کنه.

دوسال پیش در جلسه بیزنس مچینگ ناشران و متخصصان مارکتینگ، آقای دکتر سعیدی از ترکیب “کاروکسب” به جای “کسب و کار” استفاده کردند و توضیح هم دادند که ما ایرانی ها در زبان فارسی “کسب” رو قبل از “کار” قرار دادیم و این یا برخاسته از ناخودآگاه ماست یا روی ناخودآگاه ما تاثیر می گذاره که فکر کنیم “کسب” پیش از وقوع “کار” می تونه وجود داشته باشه و شاید باعث می شه/شده که ما کار رو جدی نگیریم و فقط به کسب راضی باشیم. من از این ترکیب و منطق آقای دکتر سعیدی خیلی خوشم اومد و از اون به بعد تا حدامکان از “کاروکسب” استفاده می کنم و هربار که این ترکیب رو استفاده می کنم، شاید از دیدگاه زبان و بیان ترکیب “کسب و کار” خیلی بهتر باشه ولی من ترجیح می دم این “سنگریزه کلامی” رو توی کفش همه بریزم شاید کمکی باشه برای تفکری که این روزها خیلی بیشتر از گذشته نزدیک بهش احتیاج داریم: جدی گرفتن کار، جدی گرفتن کار، جدی گرفتن کار!

بله! می دونم، شرایط سخت بود و سخت تر هم شد، به همین دلیل حق نداریم کم کاری، بی فکری یا اشتباه کنیم! چون منابع محدودتر و فعالیت سخت تر شده و نباید هیچ منبع و فرصتی رو هدر داد! اگه قبلن داشتن استراتژِی برای رقابت ضروری بود، امروز باید استراتژیک فکر کنیم تا باقی بمونیم! به خاطر خودتون دست بردارین از سنتی فکر کردن و هیئتی مدیریت کردن! امروز چاره ای جز پناه بردن به علم و هنر مدیریت استراتژیک نداریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *