Close

ژانویه 14, 2019

تاکید بر محصول یا برند؟

چند روز پیش ویدئویی از یک عکاس اسپانیایی متخصص تبلیغات رو تماشا می کردم که به صورت خلاصه درباره مراحل انجام پروژه صبحت می کرد؛ زمانی که به استراتژی تبلیغ رسید این پرسش رو مطرح کرد که آیا در تبلیغ باید درباره محصول صحبت کرد یا درباره برند؟ مثالی که زد اپل بود، گفت چون اپل هم مثل بقیه رقباش از پراسسورهای اینتل استفاده می کنه، در لایه محصول تفاوت چندانی با رقباش نداره و در چنین شرایطی باید به برند پرداخت! خیلی تعجب کردم که چطور یک متخصص تبلیغات تعریفش از محصول به لایه ای محدود می شه که درواقع ربط چندانی هم به کاربر نداره؛ برای من چه فرقی می کنه پراسسور آیفونم اینتل هست یا ای ام دی یا تولید خود اپل؟ من گوشی اپل رو در دست می گیرم و شکل و رنگ محصول عامل مهمی درانتخاب منه؛ بعد از اون امکانات و قابلیت های محصول هست، نرم افزارهایی که می تونم نصب و استفاده کنم، و بعد گارانتی و وارانتی و… فاصله بین پراسسور گوشی تا برند گوشی خیلی بیشتر از اونه که بگیم اگه پراسسور دوتا گوشی یکی بود، برای تبلیغ باید بریم روی برند کار کنیم و دوتا محصول هیچ تفاوتی با هم ندارن، هنوز هم با وجود اینکه کپی کردن و الگوبرداری در صنعت آی تی خیلی سریع شده، باز هم در لایه محصول تفاوت های تعیین کننده ای وجود داره.

(مخاطب محترم گمان نکنه که منظورم از تاکید براین تفاوت، نتیجه گیری به نفع اپل هست، خود من در نخستین فرصت از سیستم وحشتناک اپل فرار کرده و به گوشی مسلح به ویندوز پناه خواهم برد!).

درسته که تکنولوژی ها روز به روز شبیه تر و نوآوری و متفاوت بودن سخت تر می شه، و درسته که خود من هیچ دل خوشی از سیستم اپل ندارم، ولی قضاوت کردن درباره چنین محصولی براساس یکی از قطعات داخلیش تحلیل درستی از محصول و اوضاع رقابتیش بهمون نمی ده. من اگه می خواستم برای این شرایط – انتخاب بین تاکید بر محصول یا برند – مثالی بزنم، شاید برندهای متفاوت آبمیوه رو مثال می زدم که خیلی هاشون کنسانتره اولیه رو از یک تولیدکننده تهیه می کنن و تکنولوژی بسته بندی شون هم یکیه، اینجور مواقع برند هست که می تونه تفاوت رو ایجاد کنه و محصول مزیت رقابتی خاصی نسبت به رقبا نداره.

*اپل هم اعلام کرده که استفاده از پراسسورهای اینتل رو متوقف خواهد کرد ولی در جریان نیستم که آیا این کار به سرانجامی رسیده یا نه. ویدئویی که ازش صحبت می کنم خیلی جدید نبود و چند سال پیش تولید شده بود.

** آئودی آر ایت (R8) هم روی پلتفرم لامبورگینی گالاردو ساخته شده (پلتفرم به مجموعه موتور و گیربکس و سیستم تعلیق ماشین گفته می شه)، ولی آیا این دوتا ماشین در لایه محصول یکی هستن و هیچ تفاوتی ندارن و تنها تفاوت شون در لایه برند هست؟ با تمام احترامی که برای آئودی قائلم معتقدم که حتا شوخیش هم زشته!

(توضیح: من این نوشته رو بین تاریخ 23 تا 24 دی ماه 97 نوشتم و امروز – 25 دی ماه – تغییرش دادم چون نوع نوشتار و استفاده از بعضی کلماتم اشتباه بود؛ نتیجه این که نباید نصفه شب وبلاگ بنویسم!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *