Close

سپتامبر 19, 2018

درباره محصول ایرانی – بازی های کامپیوتری ماجراجویانه

در بزرگی و جذابیت بازار بازی های کامپیوتری شکی نیست، و حضور پررنگ بازی های موفق ایرانی در این بازار داغ و سودآور قطعن باعث خوشحالیست، ولی معتقدم که درباره تعریف بازی ایرانی و لزوم بازنگری در این تعریف باید بیشتر فکر کنیم.

یکی از پرطرفدارترین گروه بازی ها، بازی های ماجراجویانه است که انواع خارجی بسیاری هم دارد ، اما تعریف “ایرانی بودن” در این گروه بازی چیست؟ آیا استفاده از نام پهلوانان شاهنامه، بازی اکشنی که قهرمان آن مانند مشابه های خارجی با هیولاها و قهرمان های بد روبرو می شود، مبارزه می کند، می کشد یا کشته می شود، یک بازی را “ایرانی” می کند؟ یا ایرانی بودن را باید از لایه های عمیق تر محصول آغاز کرد؟ شاید از جهان بینی قهرمان؟

از یک سو سالهاست که کارشناسان تربیت کودک معتقدند: “کودکی که با اسلحه بازی می کند، جهان را نجات نخواهد داد”! این کودک خشونت و حذف دیگری را به عنوان راه حلی خوب و مناسب شناخته و انتخاب می کند، و اسلحه اسباب بازی مجازی نقش خطرناک تری از اسلحه اسباب بازی فیزیکی در شکل گیری ذهنیت کودک دارد، زیرا هنگام بازی با اسباب بازی فیزیکی، تصور کودک از کشتن و خونریزی آنقدر قوی نیست که صحنه های گرافیکی ساخته و پرداخته شده در بازی های مجازی که ضربه و آسیب و خونریزی و مرگ را به خوبی به تصویر کشیده است.

از سوی دیگر، فردوسی، نویسنده شاهنامه که امروز مرجع انتخاب قهرمانان داستان ها شده، دیدگاه انسانی خود را درباره رفتار با دشمن در داستان ضحاک به خوبی اعلام می کند؛ فریدون بعد از پیروزی بر ضحاک ظالم خونخوار ستمگر، وی را نمی کشد، بلکه به دماوند برده و در آنجا به زنجیر می کشد؛ اگر فردوسی به حذف فیزیکی و کشتن ظالم اعتقاد داشت، قطعن این داستان را به گونه دیگری به پایان می برد؛ فردوسی به ما می گوید ظلم و بدی از بین بردنی نیست، اما می توان و باید آن را به بند عدل و داد و انسانیت کشید تا توان آسیب زدن به جهان و جهانیان را نداشته باشد.

فکر می کنم آموزش دیدگاه فردوسی به کودکان، جهان امن تری را به آنان هدیه دهد تا کاشتن نهال خشونت در روح و روانشان. به عقیده من، فیلم های هالیوودی و بازی های مجازی خشن، بهترین مدرسه برای پرورش نیروهای داعش بوده، روش و منبع سربازگیری این گروه تفاوت چشمگیری با گروه های ظاهرن مشابه مانند طالبان و القاعده داشت، منبع نیروی انسانی این دو گروه افراط گرا، مدارس و فرهنگ های افراطی بود در حالی که داعش از سراسر جهان و از طریق توئیتر سربازگیری می کرد، ابزار تبلیغش چه بود؟ کپی صحنه های قتل فیلم های مشهور هالیوودی، در واقع داعش به تمام کودکانی که با این فیلم ها و بازی ها بزرگ شده و عطش خون و خونریزی پیدا کرده اند این پیام را می داد که: “بیا، تمام آن چیزهایی که در فیلم دیدی یا به صورت مجازی بازی کردی و دیگر تو را راضی نمی کند، به صورت واقعی اینجا هست و هرکدام را که بخواهی می توانی تجربه کنی”!

امیدوارم به زودی و در زمینه تولید بازی های کامپیوتری ایرانی، فرهنگ و فلسفه ایرانی را نقطه شروع طراحی محصول قرار داده و جهان امن تر و زیباتری را برای نسل آینده به ارث بگذاریم.

One Comment on “درباره محصول ایرانی – بازی های کامپیوتری ماجراجویانه

علیجاه شهربانویی
سپتامبر 19, 2018 at 3:50 ب.ظ

تحلیل جالبی بود بویژه آنجا که ظلم و ستم از بین رفتنی نیست بلکه باید به بند کشیده شود.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *