Close

آگوست 2, 2018

فیزیولوژی و مرفولوژی برند

اعتراف می کنم زمانی که به جای هنرستان گرافیک مجبور شدم در رشته تجربی ثبت نام کنم خیلی پکر شدم چون برای خودم هیچ آینده ای در این رشته متصور نبودم و نتیجه این که در طول چهارسال دبیرستان تنها نمره های همیشه درخشانم ادبیات و ملحقاتش بود و ورزش؛ زیست شناسی بین متوسط و خوب بودم و ریاضی و شیمی بستگی به معلمش داشت که چقدر خوب باشه و باهاش ارتباط برقرار کنم، بنابراین سال دوم دبیرستان تصمیم گرفتم برای دانشگاه رشته شیمی رو انتخاب کنم ولی سال بعد آخرش نفهمیدم فرق پیل با باتری چیه؛ زمین شناسی هم درس خوب بی آزار ساده و شیرینی بود که نه مثل ادبیات عاشقش بودم و نه مثل فیزیک ازش فراری بودم، کما اینکه سال چهارم دبیرستان بعد از تعطیلات نوروز دیگه پا توی کلاس فیزیک نگذاشتم و در حیاط با بچه هایی که ورزش داشتن بسکتبال بازی کردم. ولی بعد از اینکه در دانشگاه گرافیک خوندم و به عنوان طراح گرافیک وارد بازار کار شدم، دیدم چقدر خوبه که دیپلمه تجربی هستم؛ شاید دیپلمه های گرافیک مهارت های تصویرسازی شون از من بیشتر بود، ولی کافی بود سفارش یه پوستر سمپوزیوم شیمی بیاد تا چیزی جز بشر و ارلن مایر رو از این حوزه نشناسن، در حالی که من مفاهیم و المان های تصویری خیلی زیادی رو می شناختم و بهشون دسترسی داشتم.

بعدها در کسوت یک تبلیغاتی چی یا مدیر سازمان/بخش/پروژه، شناختن مفاهیم فیزیولوژی، مرفولوژی، آناتومی، تکامل، انقراض و بقای گونه ها خیلی بهم کمک کرد تا به درک بهتری از مفاهیم دیدگاه، رسالت، استراتژی، برندینگ داخلی و برندینگ خارجی و اساسن مفهوم برند و ارتباطش با ارزش ها و اصول و شکل سازمان برسم. این واقعیت که ما در طبیعت جاندار قوی و ضعیف نداریم، تنها چیزی که مانع از بین رفتن موجودات یا گونه ها می شه هوش و توانایی شون در تطبیق با شرایطه و حشره ای که با استتار خودش رو از دست شکارچی نجات می ده همونقدر هوشمنده که آهوی گریزپا، مسئله اینه که هرکدوم با توجه به شکل و توانایی های بدن خودش عملکرد مناسب رو انتخاب کرده، حشره پاهایی قوی برای فرار نداره پس استتار می کنه و آهو می تونه اینقدر سرعت بگیره که حتا یوزپلنگ رو از تعقیبش منصرف کنه؛ در طول مسیر تکامل، فیزیولوژی جانداران بر مرفولوژی شون تاثیر گذاشته و برعکس، در گونه هایی که امروز در جهان وجود دارند، این دو مشخصه همیشه متناسب و پا به پای هم تغییر کرده اند. دندان نیش گوشتخواران در دهان یک علفخوار، نه تنها کاربردی نداره که مزاحم هم خواهد بود.

به برند هم باید مثل یک موجود ارگانیک فکر کرد. به طور مثال، برندی که پاسخ گو بودن رو در فهرست ارزش هاش قرار می ده می کنه، نمی تونه انتخاب، استخدام و آموزش نفراتی که با مشتری در تماس هستند رو سرسری بگیره یا در بخش هلپ دسک تعداد کمی کارمند رو به کار بگیره و کسانی که تماس می گیرند رو زمان طولانی پشت خط نگه داره، یا برای این بخش کسانی رو انتخاب کنه که علاقه ای به ارتباط با دیگران و صحبت کردن ندارن یا صداشون پای تلفن صدای خوشایندی نیست – حتا نوع صدای مناسب برای سازمان های مختلف فرق می کنه، صدایی که برای پاسخ دادن به سوالات مشتری درباره روش استفاده از محصولات آرایش بهداشتی مناسبه، برای اورژانس کاملن نامناسبه – پس ارزش انتخاب شده و وعده داده شده به عنوان مزیت رقابتی در بازار، بر شکل داخلی سازمان و عملکرد بخش نیروی انسانی سازمان تاثیر می گذاره و این بخش باید انواع تست های استخدامی مناسب رو به کار بگیره برای انتخاب آدم های مناسب این کار و بعد آموزش های لازم رو به اونها بده؛ بنابراین در بخش منابع انسانی این سازمان یا می بایست آدم های خبره و حرفه ای این کار نشسته باشن یا بخشی از فعالیت های این بخش – مانند تست های استخدامی یا آموزش – رو برون سپاری کنه. اگر برندی وعده پاسخگو بودن داد و بخش نیروی انسانی اش از یک نفر با تخصصی غیرمرتبط به این حوزه تشکیل می شد، پرواضحه که مدیران سازمان اعتقادی به رسالت و اصول برندینگ سازمان ندارن و تنها جهت خالی نبودن عریضه بیانیه رسالت و سند استراتژی رو از جایی کپی کرده ان و به زودی نظرات مشتریان ناراضی فضای مجازی رو پر خواهد کرد.

رشته برندینگ تفاوتی با رشته معماری نداره، همونطور که یه معمار برای خلاق و موفق بودن باید علاوه بر علم ساختمان و هنر طراحی و زیبایی شناسی به طب و داروسازی و نجوم و جغرافیا و… مسلط باشه، کسی هم که وارد حرفه برندینگ می شه دو راه بیشتر نداره، یا اهل سرک کشیدن به همه چیز باشه یا اهل سرک کشیدن به همه چیز بشه! یکی از بهترین میانبرهای ممکن هم یافتن و معاشرت با دوستان باسواد از تخصص های مختلفه و صرف کردن زمان های گپ و گفت درباره زمینه های تخصصی این دوستان؛ و نصیحت آخر این که از اسطوره و نماد و نشانه شناسی غافل نشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *