Close

جولای 28, 2018

علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد

یکی از داغ ترین و جنجالی ترین اتفاقات گرافیکی/تبلیغاتی سال 96، ایده و طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر بود که مخالفان زیاد و البته موافقانی هم داشت. من به عنوان یک تبلیغات چی مشتری تئاتر و مخالف اون ایده، امیدوارم که مدیران جشنواره برای طرح پوستر امسال بریف بهتر و درست تری تهیه و به دست طراح بدن. پارسال در دفاع از ایده گفته شد که این کار با هدف جلب توجه جوانان نسل اینترنت و فعال در شبکه های اجتماعی مجازی و آوردن اونها به سالن های نمایش انتخاب شده، ولی اجازه بدین بگم به چه دلیل معتقدم این کار بی فایده و اشتباه بوده.

هر محصولی – از جمله تئاتر و جشنواره تئاتر – گروه مخاطب و خریدار خودش رو داره که بهش می گیم بازار محصول، این بازار معمولن بین برندهای مختلف تقسیم می شه و باز محصول هر برند مخاطب خاص خودش رو داره؛ اگر کسی نیاز/خواست خرید محصولی رو نداشته باشه، از هیچکدوم از برندهای حاضر در بازار خرید نمی کنه، چون اساسن مشتری اون محصول نیست. تئاتر و جشنواره تئاتر هم از این قاعده مستثنا نیست، جوانانی که مشتری تئاتر نیستن، با دیدن یک پوستر تبلیغاتی، زمان و پولشون رو به خرید بلیت جشنواره فجر اختصاص نمی دن و به قول معروف تئاتربرو نمی شن، این که از این؛ حالا چی بر سر مشتریان تئاتر میاد؟ اونها با دیدن پوستری که نه سنخیت چندانی با تئاتر داره نه با ذائقه شون و نه با هویت جشنواره تئاتر فجر، توی ذوق شون می خوره، البته که به خاطر پوستر از حضور در سالن های نمایش چشم پوشی نمی کنن ولی تبدیل به یک مشتری ناراضی می شن؛ برای بازار بسیار کوچک تئاتر این مملکت، هرگونه ایجاد نارضایتی خطای استراتژیک بزرگیه.

من پیشنهاد می کنم پروژه طراحی پوستر جشنوار تئاتر رو از الان شروع کنن تا طراح/تبلیغات چی انتخاب شده فرصت داشته باشه به سالن های نمایش سرک بکشه و با بازار تئاتر آشنا بشه. به عنوان کسی که هفته ای چند شب رو در سالن های نمایش وقت می گذرونه، می دونم که در این شهر چند میلیونی بیشتر کارها با تعدادی کمتر از یک سوم ظرفیت سالن اجرا می شه؛ کارهای بسیار خوبی هست که برای جمعیتی کمتر از بیست نفر اجرا می شه، فرقی هم نمی کنه نویسنده و کارگردان و بازیگر از صاحبان نام و حرفه ای های قدیمی هستن یا جوون ترها، تئاتر در این شهر مشتری و مخاطب اندک و انگشت شماری داره؛ بگذریم از کارهایی که به خاطر بازیگران معروف شده در سینما و تلویزیون به محض بازشدن سایت پیش فروش بلیت، سالن پر می شه، منظورم این نیست که این کارها خوب نیستن، نه، منظورم اینه که اون مخاطب، مخاطب تئاتر نیست، این جنس مخاطب برای دیدن بازیگرها میاد نه برای تماشای  اجرا، که اگه مخاطب تئاتر بود می بایست بقیه سالن ها رو هم پر می کرد.

حداقل به خاطر بین المللی بودن این جشنواره و حضور خارجی ها هم که شده، تبلیغات و طراحی هویت بصری اش رو جدی تر بگیریم.

2 Comments on “علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد

آیدین داریان
جولای 29, 2018 at 12:51 ق.ظ

یک فوت استراتژیکی از شما به خانه تئاتر. آیا گوش شنوایی وجود دارد؟؟

پاسخ
manibr
جولای 29, 2018 at 9:52 ق.ظ

به خاطر خود تئاتر هم که شده امیدوارم داشته باشه 🙂

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *