Close

ژوئن 11, 2018

ببین، فقط بیننده نباش!

اوائل تابستان نودوشش به دعوت دوست و همکار گرامی ام جناب آقای شاهین ترکمن، مدیر آژانس تبلیغاتی سیته، برای همکاری در پروژه برندینگ تلویزیون اینترنتی آیو دعوت شدم؛ جلسه ها با حضور تیم سیته به مدیریت آقای شاهین ترکمن و تیم آیو به مدیریت جناب آقای دکتر مسعود سعیدی برگزار می شد، و این همکاری تا پاییز ادامه یافت.

 

عکس هایی که ملاحظه می کنید، در دومین جلسه این پروژه گرفته شده که در کافه تبلیغات برگزار شد. آقای دکتر سعیدی نیز در همان زمان چند عکس از جلسات را در اینستاگرام قرار دادند که در اینجا و اینجا می توانید ملاحظه کنید.

و چند روز پیش پست عجیبی در یکی از کانال های مربوط به صنف تبلیغات منتشر شد که اسامی دیگری را به عنوان تیم پروژه معرفی می کرد.

باقی داستان را به قلم آقای شاهین ترکمن بخوانید:

“فقط بیننده نباش!

گاهی بد نیست که فقط بیننده نباشی. بد نیست فکر کنی و لذت ایده‌پردازی را بچشی و سپس دست به قلم ببری، متن خودت را بنویسی. فقط بیننده بودن خطرات خودش را دارد. گاهی دریچه‌های ذهن بسته می‌شود و بیننده، فقط شاهد فعالیت‌های دیگران است و این امر موجب می‌شود گاهی، شاید نه به عمد، که سهواً کارهای دیگران را کار خود بپندارد.
تابستان و پاییز 1396 بود که گروهی متشکل از تیم ایده‌پردازی و کپی‌رایتینگ سیته و تیم برندسازی و بازاریابی آیو، طی جلسات متعددی در کنار هم به نوشتن شعار تبلیغاتی و تگ‌لاین برای این برند پرداختند و به دستاوردهای خوبی هم رسیدند. برای نمونه «جور دیگر باید دید» به عنوان تگ‌لاین تلویزیون اینترنتی آیو انتخاب و در رسانه‌های مختلف منتشر شد و در ادامه شعارهایی نظیر «فقط بیننده نباش» یا «پخش زنده‌تر» از دل این جلسات بیرون آمد.
همکاری سیته و آیو و جریان ایده‌پردازی‌ها و نوشتن‌ها پس از مدتی متوقف شد اما گروهی که آن روزها شاید حتی بیننده هم نبود، برخی از شعارهای تبلیغاتی آن پروژه را به نام خود ثبت کرد و نام‌های اشتباهی را به عنوان کپی‌رایتر معرفی کرد.
درست است که حق مالکیت معنوی، متأسفانه در جامعه‌ی ما جایگاه مستحکمی ندارد اما حداقل رفتار حرفه‌ای ایجاب می‌کند که یک جاهایی فقط بیننده نباشیم، ایده‌ی خودمان را داشته باشیم و متن خودمان را بنویسیم.
به امید روزی که چه در جایگاه کارفرما، چه در مقام ایده‌پرداز یا یک همکار، حقوق یکدیگر را رعایت کنیم و به عبارتی، فقط بیننده نباشیم و به ارزش‌های این صنعت احترام بگذاریم.
شاهین ترکمن
خرداد 1397″
_ _ _
*تصویر بیلبورد آیو از کانال “دنیای تبلیغات” گرفته شده؛ با سپاس از آقای همید فدایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *