Close

می 8, 2018

#نه_به_برندینگ_نکردن

من مشتری پا به میخ نمایشگاه کتاب نیستم و هرچند سال در میون ممکنه گذرم به نمایشگاه کتاب بیفته؛ دیروز برای فاز مطالعاتی یه پروژه مربوط به بازار کتاب، به نمایشگاه رفتم و با چندتا ناشر گپ زدم؛ اگه تا دیروز سوالم این بود که چرا بازار کتاب خرابه، الان سوالم اینه که چرا بازار کتاب خراب نباشه! با همون چند ساعت گشت و گفتگوهای کوتاه با مسئولان چند غرفه، عارضه های جدی و خطرناکی رو در این صنف دیدم که چندتاش رو اینجا می نویسم:

1- پیدا شدن ناشرهایی که بی اجازه کتاب های سایرین رو افست می کنن و…

2- مسئول غرفه هایی که در زمان بیکاری به جای کتاب خوندن، گوشی بازی می کنن! وقتی برندینگ داخلی رو جدی نمی گیرین، نمک هم می گنده!

3- ناشرهایی که روی میزشون از کتاب طب سنتی تا بررسی موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و هک شبکه های کامپیوتری دیده می شه متاسفانه خیلی زیاد هستن؛ وقتی برندینگ رو جدی نمی گیرین، اگه بفروشین عجیبه؛ اینقدر عجیب که باید تمام کتاب های اصول کسب و کاری که چاپ کردین خمیر بشه و علمای کسب و کار یه فکر جدی درباره تئوری های اشتباه شون بکنن.

4- ناشرهایی که کتاب شما رو رایگان چاپ می کنن! من که امیدوارم شدم کتاب اسناد تاریخی روابط میرزا کوچک خان با سر الکس فرگوسن رو که اخیرن تالیف کردم خیلی راحت به چاپ برسونم و اسمم بره در لیست نویسندگان و مولفان ایرانی!

الان معتقدم اگه یه تیم عارضه یابی با ناشرهای جدی و قدیمی مذاکره کنه، مسئله ما از “چرا مردم کتاب نمی خونن” تبدیل می شه به “چرا ناشرها و کتاب فروش ها اصول بیزنس رو رعایت نمی کنن”.

3 Comments on “#نه_به_برندینگ_نکردن

علی جاه شهربانویی
می 8, 2018 at 11:38 ق.ظ

خیلی عالی بود‌. به نکات درستی اشاره کردید

پاسخ
نوید طهرانی
می 9, 2018 at 3:09 ب.ظ

فقط چند تیتر کوتاه از یک مثنوی هفتاد من :
– دکان داران جای بنگاه داران نشسته اند
– تمام دغدغه ی حاضرین لغمه نانی است
– عدم ثبات مردم لایق را خسته و خانه نشین کرده یا فراری داده
– کوتوله ها برای بقا به جان هم افتاده اند، کوتوله چه می داند برندینگ و شخصیت حرفه ای کدام است !؟ او نان می شناسد و بس.

پی نوشت ۱ : عدم ثبات، عدم ثبات، عدم ثبات . . .
پی نوشت ۲ : این جو در تمام اصناف جریان دارد و صنعت نشر محدود نمی شود، جو غالب تمام مشاغل است.

پاسخ
گل اور
می 9, 2018 at 3:29 ب.ظ

بسیار زیبا

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *