Close

نوامبر 11, 2017

در “سرخ و سیاه”، استراتژی و خلاقیت بیداد می کنه

کتاب “سرخ و سیاه” انتشارات سیته، دیروز – نوزدهم آبان نود و شش – در گالری سهراب و کافه تبلیغات رونمایی شد؛ کتابی که با توجه به شرایط سال های گذشته و امروز، و چشم انداز آینده نزدیک، بعید می دونم بتونه مشابه یا رقیبی در سی سال آینده داشته باشه. نمی خوام گزارش مراسم رو بنویسم که دوستان ایران ادز در مقاله “ما ریشه در تاریخ داریم” به خوبی زحمت این کار رو کشیدند؛ از دلبستگی و وابستگیم به آرت ورک های این مجموعه و سیته و سیته ای ها هم می گذرم که خواننده تصور نکنه به خاطر علایق شخصی از کتاب تعریف و تمجید می کنم.

“سرخ و سیاه” رو باید به عنوان سندی ارزشمند و ماندگار در مدیریت دانش تبلیغات نگاه کرد؛ تک تک کارهای ارائه شده از نظر استراتژی برند و مارکتینگ درست و حساب شده است، و خلاقیت در متن و تصویر و ترکیب این دو بیداد می کنه! و همه اینها زمانی در ایران اتفاق افتاده – معتقدم در اینجا “اتفاق افتاده” خیلی بهتر از “انجام شده” حق مطلب رو ادا می کنه – که نه کلاس و آموزشگاه تبلیغاتی بوده، نه اینترنت و دسترسی به دریای علم و اطلاعات، نه کامپیوترهای چند هسته ای و برنامه های پر از امکانات طراحی و ادیت تصویر، و نه تصاویر شاتراستاکی.

من معتقدم انتشارات سیته می بایست این نمایشگاه رو برای چندماه تمدید کنه تا هر روز فرصت برگزاری کارگاه آموزشی یا بحث آزاد برای دانشجویان گرافیک – تبلیغات چی های آینده! – و تبلیغات چی های فعلی وجود داشته باشه؛ روی هرکدوم از کارها می شه ساعت ها صحبت کرد، آموخت و آموزش دید؛ شرکت های تبلیغاتی می بایست تور این نمایشگاه رو برای همکاران شون برگزار کنن و زمان کافی اختصاص بدن به بررسی کارها و درک دیدگاه و الزاماتی که برای هر کاری وجود داشته؛ حتا اگه اطلاعاتی از زمینه کار و سفارش وجود نداره، می شه آگهی ها رو مهندس معکوس کرد و برای یادگیری چه تکنیکی بهتر از مهندسی معکوس؟ برای افزایش خرد جمعی دست اندرکاران تبلیغات و گرافیک ایران، فرصتی بهتر، ایرانی تر و مجانی تر از این پیدا نخواهد شد!

کتاب “سرخ و سیاه”، داستان سی سال تبلیغ به روایت سیته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *